Aktuality Institut Studium Přihláška Technické
zabezpečení
Věda, spolupráce, Erasmus+ Dokumenty Kontakty
ART & DESIGN INSTITUT na Facebooku ART & DESIGN INSTITUT na Instagramu ART & DESIGN INSTITUT na YouTube CZ EN BcA. in CZECH or ENGLISH


Hlavní vyučující (profil + dílo)

REKTOR ŠKOLY prof. PhDr. Július Gajdoš, Ph.D.  

Na soukromé vysoké škole uměleckého výtvarného zaměření ART & DESIGN INSTITUT dlouhodobě působí v pozici vedoucího předmětu Psychologie umění. Posledních několik let byl prorektorem pro zahraniční vztahy a mezinárodní spolupráci. Ve funkci rektora přináší významné posílení propojení teoretických předmětů s kreativními ateliéry – pro co nejvýraznější synergii uměleckého projevu. Dlouholetý, zkušený a erudovaný vysokoškolský pedagog, který působil na více než dvacítce univerzit a uměleckých škol v Evropě i na americkém kontinentu. Vystudovaný psychoterapeut, později absolvoval divadelní a rozhlasovou dramaturgii (Divadelní akademie múzických umění Praha), získal Evropský diplom v kulturním managementu (Delfy). Pracoval jako rozhlasový dramaturg, vedl několik divadelních souborů, je autorem divadelních a rozhlasových her, románu. Své teoretické studie publikoval v řadě monografií, vč. zahraničních.
V současnosti ve svých přednáškách propojuje  svoji psychologickou erudici v kontextu vidění, vnímání, způsobů porozumění uměleckých děl, včetně problematiky tvořivosti a rozvoje nadání. Součástí pedagogického působení je jeho výzkumná činnost, ve které se zaměřuje na vizuální percepci umění,  vytváření iluzí, na prožitky, empatii a  jejich vliv v oblasti individuální a veřejné.

   
PŘEDMĚT VYUČUJÍCÍ
MALBA doc. ak. mal. Roman Franta se na české výtvarné scéně pohybuje již od roku 1995, kdy se představil se svým prvním velkým projektem, nazvaným Tataku (zkoumal možnosti expresivní malby ve spojení s japonskou rytmickou hudbou). Od roku 1997 působí na Akademii výtvarných umění v Praze. Jeho obrazy se sdružují do jednotlivých cyklů, které vždy řeší jeden, prioritní problém. Mezi první se řadí kompozice jednoduchých geometrických ploch v základních barevných odstínech. Jako protiklad pak vznikl cyklus gestických a kaligrafických obrazů. V další etapě pak se objevila řada artefaktů s izolovanými detaily obrazů z dějin výtvarného umění. Následovaly detaily přírodních struktur (ovoce, kmeny stromů, listy agáve apod.). Vyústění těchto snah se objevilo v obrazech zaznamenávajících hemžení brouků (mandelinky) nebo jiných živočišných druhů (plazi).
 

"Šípková Růženka" 2017


 
 

MgA. Lukáš Miffek - Absolvent Akademie výtvarných umění v Praze, žák prof. M. Rittsteina, si na současné výtvarné scéně vydobyl významné postavení důsledným rozvíjením svého nezaměnitelného figurativního stylu s typickými prvky obrazové metafory, grotesky a parodie. Na svou tvorbu nahlíží spíše jako na hru, nikoli jako na přesnou transkripci skutečnosti a zachycení reálných vztahů. Jeho malířská symbolika nemá fixní význam, obraz je souhrou vícerých možných interpretací v různých významových rovinách. Aspekt hříčky, nadsázky, humoru, ironie je patrný nejen z děl samých, název obrazu je často klíčem k jeho transponované interpretaci.

 


"Dobrodruh" 2016

 

MgA. Markéta Bábková je absolventkou Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér malby III, škola Michaela Rittsteina / Josefa Bolfa. Studijně pobývala na Universitatea de Arte v Bukurešti. V roce 2019 obdržela cenu Grafiky roku ve dvou kategoriích – studentská práce a tisk z výšky (hlavní cena). Taktéž je vítězkou Ceny sympatie diváků v rámci 14. ročníku Ceny kritiky za mladou malbu 2021. Pravidelně se zúčastňuje tuzemských i mezinárodních sympozií, rezidencí a výstav.Bábková se výtvarně vyjadřuje prostřednictvím malby a grafiky. Tematicky se zabývá mapováním pracovního, veřejného i intimního prostředí. Zobrazená zátiší, interiéry bytů i ateliéry v sobě nesou individuální paměť. Tyto záznamy odkazují k předešlým situacím. Tvorba reflektuje jak samotný moment, vzájemné vztahy mezi předměty, různorodost tvarů, tak i zachycuje lidskou přítomnost. Dohromady vytváří mnohovrstevnatý portrét.

"Všude něco je" 2022

     
GRAFIKA/KRESBA

prof. ak. mal. Jiří Lindovský - vystudoval u prof. Ladislava Čepeláka na pražské AVU, kde od r. 1992 vedl školu pro grafickou tvorbu a kresbu. Začátek Lindovského samostatné tvůrčí práce byl formován zájmem o nejklasičtější výtvarná témata, zátiší a lidské tváře. Jeho další tvorba je charakterizována reflexí světa techniky. Od konkrétních podob letadel a přístrojů, přes jejich kreslené parafráze až ke zcela volným výtvarným paralelám technického a organického světa. Zároveň se cyklicky vrací k zátiší a zkoumá možnosti jeho zařazení do současného výtvarného dění. Získal ocenění za kresbu na Premi Internacional de Dibuix Joan Miró a cenu Vladimíra Boudníka za grafickou tvorbu. Jeho dílo je zastoupeno v řadě významných sbírek tuzemských a zahraničních.

 


„Snídaně" 2018

 

 

 

 

 

 

 

Ing. MgA. Lenka Černotová, Ph.D.- v roce 2015 absolvovala Akademii výtvarných umění v Praze, ateliér grafiky II, prof. Vladimíra Kokolii. O rok dříve dokončila doktorské studium na VŠB-TU Ostrava. Téma její disertační práce bylo: Zpracování průmyslových odpadů za účelem přípravy pigmentů a jejich využití v restaurátorských technikách. Černota na pigment, který připravila, získala patent.  Studovala 3 roky na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki v Krakově v Polsku (intermediální ateliér, sochařství). Má bakalářský titul v oboru restaurování nástěnné malby a sgrafita na Univerzitě Pardubice v Litomyšli. Věnuje se především malbě a kresbě. Doplňkovými technikami, které malbu vrhají do jiných souvislostí, jsou grafika, fotografie z fotopastí, mind map. V současné době studuje v doktorském studijním programu na AVU, v ateliéru prof. Vladimíra Kokolii, téma její práce je MALBY S VLKY. Doposud největší sólové výstavy měla v roce 2020 v galerii Bold („Vlčina“) a Pragovka („Vlk, který se proměnil v planetu a potom se stal skvrnou“). V minulém roce představila výstavu „Svorka“ v galerii Lapidárium v Broumově a účastnila se skupinové výstavy „Human-Animal II. Vlk sytý, ovca celá, prasa vysmiate“ v  Galérii umelcov Spiša ve Spišské Nové Vsi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roubování č.2" 2021

 

Mgr. et MgA. Eva Vápenková vystudovala nejprve dějiny umění na Filozofické fakultě UK a poté Akademii výtvarných umění v Praze, obor Restaurování výtvarných děl malířských a polychromovaných plastik (prof. Karel Stretti) a obor Grafika I (prof. Jiří Lindovský).  Zpracovala publikaci věnující se osobnosti Ladislava Čepeláka, jejíž součástí je i studie Zobrazení krajiny v hlubotisku v Čechách. V posledním roce studia na AVU získala ateliérovou cenu. Od roku 2016 je členkou Sdružení českých umělců grafiků Hollar a téhož roku obdržela cenu Nadace Hollar v rámci XXII. Festivalu komorní grafiky. Ve své tvorbě se věnuje především technikám leptu, ale i tušovým a akvarelovým malbám. Tematicky se zaměřuje na zachycení krajiny, kterou destilací, tříbením, zbavuje zbytečných příměsí. Principem její tvorby je uskutečňování prázdnoty, proniknutí k podstatě odebíráním přebytečného, tedy odhalováním, které je ve všech významech slova diskrétní, a které rozehrává všechny možnosti zachycující stopy, které jiným unikají.

 

„Inanitas"

     
FOTOGRAFIE

doc. MgA. Miro Švolík fotografii studoval na Střední umělecko-průmyslové škole v Bratislavě (1975–79) a na Katedře fotografie na FAMU v Praze (1981–87). Působil jako vedoucí Ateliéru kreativní fotografie na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě (2009–2017). Hlavní část jeho fotografické tvorby bývá charakterizována jako aranžovaná, inscenovaná fotografie. Nejčastěji zobrazuje lidské postavy a jejich detaily. Svá témata zpracovává i fotografickou koláží a montáží. Celou jeho tvorbou se vine pomyslná nit vztahů ženy a muže. Jeho tvorba má kořeny v osmdesátých letech 20. století a čerpá z energie a životního projevu společenství Slovenská nová vlna. V roce 1990 získal cenu Young Photographer v International Center of Photography v New Yorku. Jeho fotografické práce jsou zastoupeny v mnoha sbírkách u nás i ve světě, např. v UPM v Praze, v MoMA v New Yorku.

"A lietať"

 

MgA. Adam Kencki vystudoval ateliér Tvůrčí fotografie na Ostravské Univerzitě a ateliér Reklamní fotografie na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Ve své tvorbě se věnuje hlavně něčemu, co by se snad dalo nazvat dokumentární fotografií, byť se okruh jeho zájmu postupně otáčí zvenku směrem dovnitř. Pro svou práci využívá nejčastěji analogové fotoaparáty a černobílý film, i když výsledná díla bývají čím dál častěji doplněna o digitální zásahy a různé intermediální prvky. Jeho tvorba byla v roce 2021 zahrnuta do výběru 150 evropských fotografů Fresh Eyes. Společná Publikace Týrání Koček, která je výsledkem stejnojmenné výstavy v galerii Kabinet T., spolužáků a přátel Elsy Rauerové, Matěje Skalického, Mateje Chrenky a Adama Kencki získala ocenění Nejkrásnější česká kniha roku 2021 v kategorii Bibliofilie a autorské práce.

     
DESIGN PROSTORU / INTERIÉRU prof. PhDr. Miloš Šejn je stejně tak dlouholetým, zkušeným pedagogem, jako aktivním a uznávaným výtvarníkem v oblastech vizuálního umění, instalace, performance, digitálních technologií a interakce. Dlouhá léta vedl ateliér na AVU, působil na mnoha významných zahraničních univerzitách a uměleckých akademiích (Vídeň, Haag, Carrara, Stuttgart, Reykjavik, Aix-en-Provance, Ljubljan). Zaměřuje se na okamžité kreativní možnosti, vycházející ze vztahů historické humanizované krajiny a celistvé přírody. Vědomě laboruje oblastmi expresívního jazyka mezi textem, výtvarnou stopou, tělovým pohybem, hlasem a expanzí do sociálního prostoru. Realizoval řadu uměleckých děl in-situ, organizuje mezinárodní workshopy, např. Bohemiae Rosa. 
„Sluneční hora u Olomouce, 2014"
 
 

Ing. arch. Anna Šlapetová vystudovala Fakultu architektury ČVUT v Praze, poté absolvovala stáž v Berlíně u arch. Hilmer & Sattler a od roku 2003 je samostatným autorizovaným architektem  a  členem Komory architektů ČKA. Od roku 2003 se aktivně účastní budování obce Dolní Břežany, jako jeho hlavní architektka. Věnuje se převážně komplexním realizacím včetně interiérů – rodinných domů, (novostaveb i rekonstrukcí) i stavbám veřejným (školy, školky) i výstavbě houseboatů. Mezi její  ocenění patří např. Rodinný dům v Jižních Čechách,který si vybralo nakladatelství Foibos do souborné knihy „Stavby Čech, Moravy a Slezska 1918-2018“ vydané 2018 – mezi 100 staveb století, obdržela Nominaci na Stavbu roku Středočeského kraje za rok 2017 za dostavbu pavilonu, spojovacího krčku a jídelny školy v Dolních Břežanech a její Houseboat Anna byl prezentován v ročníku Grandprix arch. 2021. Poskytuje také odborné poradenství pro obecní a městské celky, zasedá v soutěžních porotách. V roce 2023 se stala vítězkou ceny Architekt Obci za dlouhodobý přínos pro rozvoj obce Dolní Břežany.


     
INTERMEDIÁLNÍ ATELIÉR MgA. Mgr. Lenka Tyrpeklová (1989) je vizuální umělkyně, artdirectorka a pedagožka. Vystudovala Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara v ateliéru Doc. Mileny Dopitové. Věnuje se konceptuální tvorbě, využívá mnoho médií a pracuje s různorodými tématy, často na základě vlastních prožitků, které v různých podobách zpracovává. Jejím dlouhodobým tématem je česká justice a český vězeňský systém „nápravného zařízení“. Je spoluautorkou několika neziskových projektů. Např. iniciativy ARTakeaway, jejíž je spolukurátorkou. Iniciativa si klade za cíl vytvářet živý dialog mezi umělci a širokou veřejností a snaží se přiblížit současné umění i neerudovanému publiku, a to především vytržením děl z jejich přirozeného galerijního prostředí. Dále se podílí na chodu vzdělávací platformy SecondBrand, která edukuje v oblasti udržitelné módy a ekologie.  
 


Now I can say bye"

 

MgA. Zuzana Šklíbová vystudovala Katedru alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU a absolvovala roční studijní pobyt na Indonesian Institute of the Arts v Yogyakartě. Zajímá ji rytmus a možnosti zvuku, což zkoumá ve vztahu k řeči, jazyku i formě. Zabývá se možnostmi divadla bez herce a věnuje se umělecké práci se specifickými skupinami. Kromě režie a dramaturgie se věnuje instalacím a performance. Je spoluautorkou a kurátorkou výstavního projektu ARTakeaway a v současnosti kurátorsky spolupracuje s projektem #kulturunezastavis.

GRAFICKÝ DESIGN

MgA. Nicky Shushulov, Ph.D. - pedagog, vizuální umělec a grafický designér původem z Bulharska, se ve své tvorbě pohybuje na rozhraní několika žánrů. Ve svých dílech s oblibou experimentuje s širokým spektrem uměleckých forem. Charakteristická je pro něj kombinace tradičních i nových médií současného umění, jako je ilustrace, malba, nástěnná malba, instalace, digitální fotografie a grafický design. Jeho projekty jsou k vidění v galeriích současného umění v Sofii, stejně tak se autorsky podílí na řadě mezinárodních designových projektů.

 

MgA. Jozef Mrva ml., Ph.D. (1988) je vizuální umělec, pedagog a grafický designér zaměřující se na digitální média, převážně na 3D animaci a digitální koláž. Skrze videa a galerijní instalace ohledává prostor jakožto abstraktní, matematickou veličinu, jehož vnímání se prolíná se současnými geopolitickými problémy. Využívá filozofické spekulace, matematické grafy, nalezené digitální fotografie, internetové memy a další přístupy. Jeho práce se objevily na internetovém bienále WRONG (2016), ve finále Jiných vizí na PAFu (2017), festivalu The One Minutes (2017), Varšavském bienále (2018) a skupinových výstavách v Haagu, Miláně a Bratislavě. 

 

„KnotCapital"

 

 

   

DĚJINY UMĚNÍ

Mgr. Susanna Wagner, Ph.D., je historička umění, kurátorka, kritička. Vystudovala dějiny umění a italštinu na Univerzitě Karlově v Praze. Přednáší dějiny umění v mezinárodním programu na FF UK. Jako kurátorka se podílela na realizaci více než 70 výstav. V roce 2009 vydala knihu V prostoru 2000, kde píše o dílech současných českých umělců pracujících s prostorem. Je autorkou mnoha textů v katalozích a časopisech o tvorbě současných umělců, zejména sochařů. Dlouhodobě pracovala jako kurátorka výstavního programu Kanceláře prezidenta republiky, současného japonského umění, galerie Rudolfinum - ale také jako kurátorka výstav v alternativních klubech a ve Futurum Blatiny v Praze. V 80. letech 20. století byla spoluvydavatelkou samizdatového časopisu Someone, který se věnoval současnému umění. V letech 2003-2010 byla ředitelkou a od roku 2010 je uměleckou ředitelkou obecně prospěšné společnosti Spacium o.p.s., která se zaměřuje na umělecké projekty ve veřejném prostoru.

 
MARKETING A OBCHOD
UMĚLECKÝCH DĚL

Ing. Jaroslav Halík, MBA, Ph.D. je zkušeným dlouholetým lektorem a konzultantem v oblasti zahraničního obchodu a marketingového řízení. Působil ve funkci marketingového manažera a obchodního ředitele v řadě nadnárodních společností. Přednáší na universitách doma i v zahraničí (VŠE Praha, MUP Praha, RIT New York, Brunel University London, University of New York Prague). Je autorem řady odborných publikací. V rámci svého předmětu ukazuje studentům jak propagovat a komerčně realizovat umělecká díla a jak řídit podnikatelské aktivity v oblasti kultury.

MUZEJNICTVÍ A GALERIJNICTVÍ

Mgr. Martina Vítková se problematice výstav, galerií a muzeí věnuje dlouhodobě prostřednictvím odborné praxe ve sbírkových institucích i pořádáním výstav pro neziskové a soukromé galerie. Vystudovala teorii a dějiny výtvarného umění na FFUP v Olomouci, v současnosti pokračuje v doktorandském studiu zaměřeném na současné umění a aktuální teorie na ÚDU FF CUNI v Praze. Předmět nahlíží z hlediska možností spolupráce mezi kulturními a paměťovými institucemi na jedné straně a umělcem a jeho spolupracovníkem – kurátorem na straně druhé. Předmět se věnuje výstavě jako médiu a rozdílným instalačním možnostem v prostředí bílé krychle, specifickém prostředí a veřejném prostoru.

 

PSYCHOLOGIE UMĚNÍ

prof. PhDr. Július Gajdoš, Ph.D. vystudoval divadelní a rozhlasovou dramaturgii na DAMU v Praze a získal evropský diplom v Kulturním a uměleckém managementu (postgraduální studium v rámci programu Rady Evropy a EU). Působil v oblasti psychologie a psychoterapie, založil a vedl mezinárodní divadelní společnost IN-THEATRE, napsal několik divadelních a rozhlasových her, teoretických studií o divadle, vč. psychologických souvislostí. Řešitel řady výzkumných projektů z oblasti teorie umění. V současnosti se věnuje tvůrčí, výzkumné a pedagogické činnosti.

 

FILOZOFIE UMĚLECKÉHO PROJEVU

PhDr. Ivona Raimanová je historička umění, kurátorka, kritička. Vystudovala dějiny umění a italštinu na FF UK v Praze. Přednáší dějiny umění v mezinárodním programu na Karlově Univerzitě v Praze. Jako kurátorka se podílela na realizaci více jak 70 výstav. V roce 2009 vydala knihu V prostoru 2000, která pojednává o tvorbě současných českých umělců, pracujících s prostorem. Je autorkou textů v katalozích a časopisech o díle současných umělců, zejména sochařů. Působila dlouhodobě jako kurátorka výstavního programu Kanceláře prezidenta ČR, Současného  japonského umění, galerie Rudolfinum – ale také jako kurátorka alternativních výstav v klubech Futurum a Blatiny v Praze. V 80. letech 20. století byla spolueditorkou samizdatového časopisu Někdo něco se zaměřením na současné umění. V letech 2003-2010 byla ředitelkou a od roku 2010 uměleckou ředitelkou obecně prospěšné společnosti Spacium, o. p. s., zaměřené na umělecké projekty ve veřejném prostoru.

KULTURNÍ ANTROPOLOGIE A UMĚNÍ

Kateřina Veleta Štěpánová, MA, Ph.D. vystudovala Kulturologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde se zaměřila na antropologické téma exotických etnografik, vystavovaných v české kultuře. Problematikou prezentace cizích kultur se zabývala i při studiu na University of East Anglia, konkrétně v Sainsbury Research Unit, kde absolvovala obor Umění Afriky, Oceánie a Amerik. Působí v Náprstkově muzeu, v Muzeu hlavního města Prahy a spolupracuje na mezinárodních projektech.

doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D. Kulturní antropolog Martin Soukup se věnuje dějinám, teorii a metodologii kulturní antropologie. Zvláštní pozornost věnuje Nové Guineji, kde uskutečňuje terénní výzkumy, ty provedl také na Filipínách či v Indii. Věnuje se studiu vizuality a rovněž etnoestetice aliterárních společností se zvláštním zřetelem k materiální kultuře. Je autorem či editorem bezmála dvaceti knih a desítek studií. Je lauerátem Ceny Neuron.

 

 

Zpět